34772
12:01 1.032018

ДТП з боку водія: чи завжди правий пішохід?

Події 2459

Звісно, багато дорожньо-транспортних пригод стається саме з вини водія, але не варто забувати й про роль пішохода. Навіть якщо він є постраждалим, то може бути причиною ДТП. Але чи понесе в такому разі винуватець аварії якесь покарання та чи взагалі є штрафи для пішоходів?

dTP

Як нам повідомили в Головному управлінні Національної поліції в Закарпатській області, за 2017 рік у краї трапилося на 10% менше ДТП з потерпілими, ніж у 2016-му. Так, протягом 12 місяців минулого року зареєстровано близько 600 аварій з потерпілими. У 55 випадках наслідки ДТП були смертельними.

Начальник відділу з розслідувань дорожньо-транспортних пригод з потерпілими слідчого управління поліції Закарпаття Василь Зубака стверджує, що позитивно відобразилося на ситуації на дорогах, зокрема, і збільшення штрафів за керування транспортом напідпитку.

«Відтоді як штрафні санкції за статтею 130 КУпАП суттєво зросли, громадяни почали більш зважено підходити до питання керування автомобілем у стані алкогольного сп’яніння. Тепер водієві зручніше й дешевше, випивши алкоголю, не сідати за кермо, а вирушати в дорогу на авто тверезим. Так він не тільки збереже кілька тисяч гривень у гаманці, але й убезпечить інших учасників руху від непоправних наслідків, які можуть виникнути через дезорієнтацію у зв’язку з алкогольним сп’янінням», – пояснює Василь Зубака.

Антон Бутенко, командир взводу роти № 3, лейтенант Управління патрульної поліції в містах Ужгороді та Мукачеві, розповідає, що найпоширеніші причини ДТП з боку пішоходів – це використання навушників, розмови по мобільному телефону та, звісно, неуважність. Загалом протягом 2017 року зафіксовані 102 випадки наїзду на пішохода чи велосипедиста.

Часто пішоходи самі нехтують своєю безпекою і в пізню годину доби пересуваються автомобільною дорогою без будь-яких світловідбивальних елементів на одязі. Цим вони наражають на небезпеку не тільки себе, а й водіїв.

Вагомою причиною ДТП є також перетин дороги в недозволених місцях, де немає пішохідних переходів, коли люди раптово вибігають на автомобільні шляхи. Пан Антон зауважує, що це дійсно так, але більшість ДТП за участю пішоходів трапляється безпосередньо на самих пішохідних переходах.

При моделюванні ситуації можливої дорожньо-транспортної пригоди, ми зачепили питання проїзду автомобілів на зелене світло для пішоходів. Хто винен у такому випадку? Антон Бутенко зазначає, що в цій ситуації існують два варіанти. В одному з них водій порушує правила дорожнього руху та їде на заборонений колір світлофора. В іншому – на місці переходу для водіїв установлена додаткова стрілка зеленого кольору, яка дозволяє рух автомобіля, але за умови надання переваги іншим його учасникам.

«Тобто якщо для пішохода світить зелений колір, він сміливо може переходити дорогу й водії мають пропустити його. Але краще переконатися в тому, що поблизу немає автомобілів або в них є час загальмувати, адже від цього залежить ваша безпека. Тож завжди варто бути уважним, навіть на пішохідному переході», – наголошує патрульний.

Якщо ДТП стається в такій ситуації, то розібратися допоможуть лише свідки або записи з камер відеоспостереження. У подальшому саме свідки відіграють важливу роль при з’ясуванні обставин ДТП, адже тільки вони зможуть підтвердити чи спростувати, що пішохід переходив на дозволений колір. До слова, в Ужгороді близько 10 основних перехресть обладнані камерами спостереження.

Поліцейський зазначає, що вкрай важливою є наявність в автомобілі відеореєстратора, бо це не тільки спрощує роботу поліції та відповідних органів у розслідуванні ДТП, а також сприяє юридичній безпеці водіїв.

Варто згадати, що штрафами обкладаються не лише водії, але й пішоходи. Так, відповідно до статті 127 Кодексу України про адміністративні правопорушення, у разі перетину пішоходом проїжджої частини в недозволених місцях, непокори сигналам світлофора та жестам регулювальника на порушника накладається штраф у розмірі трьох неоподаткованих мінімумів доходів громадян, тобто 51 грн. Крім того, якщо особа перебувала в стані алкогольного сп’яніння, штраф збільшується до 140 грн. У випадку, якщо пішохід своїм порушенням створив аварійну ситуацію для водіїв, то складається протокол і суддя може призначити винуватцю ДТП штраф від 170 грн або виконання громадських робіт строком до 40 годин.

«Маємо також проблему щодо якості пішохідних переходів – дорожню розмітку не завжди добре видно, не всюди працюють світлофори та є відповідні знаки, які показують пішохідний перехід. На мою думку, місцями потрібно встановлювати засоби для примусового гальмування водіїв, так звані «лежачі поліцейські», котрі перед пішохідними переходами змушували б водіїв зменшувати швидкість, тим самим збільшуючи безпеку пішоходів», – зауважує пан Антон.

Часто трапляються ДТП з наїздом на пішохода в місцях, де автомобільна дорога має дві смуги в одному напрямку руху. Зазвичай аварії стаються, коли водій з крайньої смуги зупиняється, щоб пропустити людину, а водій із сусідньої вчасно не бачить її і здійснює наїзд. Таких дорожньо-транспортних пригод багато, і вони нерідко мають серйозні наслідки.

Поліцейський розповів і про пішохідний перехід на вулиці Минайській біля готелю «Закарпаття», де найчастіше в Ужгороді стаються ДТП з потерпілими: «Саме тут уже неодноразово були аварії з летальними наслідками, адже водії не дотримуються безпечної та дозволеної швидкості руху. Разом з тим пішохідний перехід зробили безпечнішим – установили всі відповідні знаки, позначили розмітку».

Варто згадати, що з 1 січня набули чинності зміни в правилах дорожнього руху, які передбачають зниження швидкості в населених пунктах до 50 км/год. замість попередніх 60 км/год. Світова статистика свідчить, що це дозволяє зменшити кількість летальних випадків майже наполовину.

Водій з 20-річним стажем Андрій розповідає, що вже двічі потрапляв у ДТП через те, що пішохід переходив дорогу в недозволеному місці. «В обох випадках моєї вини не було. Люди часто переходять дорогу навіть на червоний знак світлофора, і водій просто може вчасно не зреагувати та збити пішохода. На мою думку, за таке потрібно штрафувати! Чому водіїв постійно зупиняють і перевіряють, а пішоходи, які теж часто винні, не несуть ніякої відповідальності», – каже Андрій.

Тож можемо зробити висновок, що всім нам потрібно виявляти обачність, адже як від водія, так і пішохода залежить життя – буде воно збережене чи ні…

Вікторія КОПИНЕЦЬ

telega
Підписуйся на наш телеграм канал!

Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.

Підписатися
Слідкуйте за нами у соцмережах